Kuredu Island - Maldiverne

Paradis findes hvis nogen skulle være i tvivl - Thomas og jeg har været der. Kuredu Island en af de Maldiviske øer i det Indiske ocean ved ækvator. Landet består af 1190 koraløer,  der ligger i 26 atoller - kun 220 af øerne er beboede. Højeste punkt er 2,4 m.

Maldiverne er en selvstændig republik og har et befolkningstal på 310.700, og hovedstaden er Male hvor der bor 72.000 personer.

Den største indtægtskilde er turisme og derefter fiskeri.

Fredag den 2. marts 2012 kl. 7.30 startede rejsen fra det kolde Nord/Danmark og vi ankom til Kuredu Island lørdag morgen den 3. marts (Sørens 24
års fødselsdag) ved 9 tiden (lokaltid) DK tid 4.00. Med på rejsen var Sørens mor Lone, samt Hannes forældre Karin og Hans Peter, samt hendes søster Janni. Søren og Hanne stødte til os i Male (Hovedstaden på Maldiverne) da de fløj med et andet flyselskab derned da de skulle være på øen 12 dage mod vores 7 dage.

Med lidt forsinkelse kom vi afsted fra Kastrup til Dubai med Emiraterne - et godt selskab at flyve med - servicen var i top på hele turen og maden var rigtig god. Vi ankom til Dubai ca midnat lokal tid og skulle videre med et andet fly kl. 03.25 til hovedstaden Male på Maldiverne hvor vi ankom 8.30. Derefter skulle vi videre med en vandflyver til Kureudu Island sammen med Hanne og Søren som var ankommet til Male umiddelbart før os. Turen med vandflyver tog ca. 40 min. og var en kæmpe positiv oplevelse, både start og landing var blid og dejlig - landingen mærkde man faktisk ikke da vandflyet nærmest svævede ned på vandovverfladen og gled stille og roligt ind til bådbroen på Kuredu Island.

Ved ankomsten blev vi modtaget af 3 bongotrommende mænd og guiden som hentede os ved flyet ledte os ind i receptionen hvor vi blev indskrevet og fik en velkomstdrink inden vi fik nøglen til vores hus udleveret - bagagen blev leveret ved døren.

Kuredu Island er en ren turist ø hvor der er ca. 380 hytter og ca. 800 gæster på øen. Der er ca. 720 ansatte på øen hvoraf de 110 er kokke. Temperaturen er hele året rundt ca. 30-35 grader om dagen - lidt lavere om natten - og vandtemperaturen er 28 grader og det reneste klare vand man kan forestille sig. Der er lyst fra ca. 6.00 om morgen til ca. 18.30 om aftenen - vi er jo tæt på ækvator.
På øen er der masser af dyr, firben, gekkoer, forskellige fugle samt masser af flagermus (vingefang ca 70-80 cm). I havet bader man blandt alle mulige og umulige slags fisk i farvestrålende nuancer og der er ufarlige små hajer i vandet.

Vi var alle fuldstændig benovede over hvordan deres logistik fungerede 100% perfekt - absolut intet var overladt til tilfældigheder, og der var absolut ingen kiksere i løbet af ugen.

Fra vi ankom til vi forlod øen skulle vi kun oplyse værelses nummeret uanset hvor vi handlede på øen, og ved afrejsen betalte man så hvad man havde købt i løbet af ugen.

Maden var uovertruffen ligesom betjeningen var det.

Intet var desværre evigt, så fredag den 9. marts måtte vi hjemad igen, men et er helt sikkert - vi vender retur igen til dette vidunderlige sted på jorden, og magen til gæstfrihed fra de lokales side skal man ledel ænge efter - stor ros til hele Kuredu Island for en fantastisk ferie.