Min arbejdsplads

6. marts 2017 skiftende jeg job efter godt 41 år i busbranchen, nu måtte tiden være moden til ny udfordringen på trods af min snart 64 år, og kun et år til Folkepensionen kunne hæves. 

Jeg var på ingen måde træt af mit job som buschauffør eller min arbejdsplads, snarere tværtimod jeg nød både jobbet og mine kolleger og ledere. og jeg var jo fagligt engageret, som jeg næsten havde været i al min tid som buschauffør. havde været med til ansættelser, afskedigelser, og ikke mindst vagtplanlægning.

MEN jeg havde jo også altid været bidt af en Sporvogn og nu kom der så noget lignende til Aarhus og hele omegnen.

Hvordan er det så gået her 3 år efter i jobbet som letbanefører - intet ville jo være lettere at sige end at det har jo gået fantastisk og alt kører bare derudad - men det er jo så, at omgå sandheden lidt letsindigt må jeg jo indrømme. 

Men når det så er sagt, så har jeg på intet tidspunkt fortrudt springet/udfordringen i så sen en alder rent arbejdsmæssigt. Det har personligt været spændende at prøve noget helt nyt - masser af ny regler for jernbanedrift osv.

Jeg syntes også at vi har i begyndelsen af februar 2020 er nået dertil hvor det efterhånden kører fornuftigt - selvom der i den seneste tid har været drillerier med nogel sporskifte i Lystrup. Men jeg ved også at der arbejdes intenst og seriøst på at få det hele optimeret.

Rent politisk er jeg tilhænger af letbanedrift - elektrificering er en del løsningen på vores klimaforandringer, og rentabiliteten er bedre end ved busdrift. Driftsomkostningeren er mindre pr. passager da der kan være væsentligt flere passagerer i et letbanetog, og rent tidsmæssigt er letbanen hurtigere end bussen. f.eks tager det kun 15 min fra Tranbjerg til Aarhus centrum, Rosenhøj kun 10 min. fra Lystrup til Aarhus centrum med L1 17 min. Jeg er overbevist om at når det hele kører optimalt så bliver det en succes.   

Men jeg kan da med stor ros fortælle, at det efterhånden er længe siden der har været udgået nogle af de ture der starter i Odder om morgenen - senest var det et par dage dage i oktober 2019 hvor der var lidt is på nogle køreledninger. Så kæmpe ros til mig og mine kolleger der troligt møder op hver eneste dag/nat i Odder, Grenå og Aarhus på nogle ukristelige tidspunkter for at fragte morgenfriske passagerer på arbejde - nå sådan ser de nu ikke ud ret mange af dem på afgangen 5.35 fra Odder. 

Jeg syntes forøvrigt jeg har fin kontakt med passagerne på stationer, perroner og der hilses til alle de faste man efterhånden kender både som buspassagerer og letbanepassagerer.

Så jeg har på intet tidspunkt fortrudt skiftet, og vi letbanenførere leverer varen til vores passagerer. hvilket de faste brugere også skønner på over for os. Selvom medierne jo tit bruger masser af spalteplads på de negative sider, og ret tit "glemmer" den positive historie.

Min arbejds- og livscyklus er hermed sluttet i en ring omkring de lokaliteter jeg har bevæget mig igennem hele livet: Barndom i Viby nær banen, skoletid i Elsted og Lystrup i en ejendom op af banen på Møgelgårdsvej, Mormor som boede i smedjen på Hessel nær den nuværende Hessel st. og de seneste år i Odder området.

Så jeg kan kun være tilfreds.🙂